Tradycja sięgająca lat 30. XX wieku i pasja do łączenia ziół według ściśle strzeżonego przepisu - to fundamenty sukcesu szwajcarskiego producenta wyrobów ziołowych Ricola. Dziś firma sprzedaje swoje produkty na wszystkich kontynentach, a za zapewnienie sprawnej logistyki odpowiada międzynarodowy operator logistyczny Dachser.

Ricola jest szwajcarska nie tylko z nazwy, ale też z natury: uprawa, przetwarzanie ziół oraz wszelkie kolejne etapy powstawania produktów odbywają się na rodzimym terenie firmy, a dokładniej w mieście Laufen. Tam też pracuje 430 spośród ok. 500 osób, które firma zatrudnia na całym świecie. Historia rodzinnego przedsiębiorstwa, któremu obecnie przewodzi reprezentant czwartego pokolenia, Raphael Richterich, rozpoczęła się w 1930 roku. Dziś jest to już jeden z najbardziej innowacyjnych producentów słodyczy w skali globalnej, a jednocześnie międzynarodowa marka reprezentująca szwajcarski kunszt. Znaczna większość, bo ok. 90% produktów Ricola, trafia na eksport do ponad 50 państw na całym świecie. Najwięcej ziołowych kropli, pastylek na kaszel czy herbat instant dostarczanych jest do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji i Włoch. Firma jest także liderem na azjatyckich rynkach: w Singapurze i Hongkongu.

Obecność na wszystkich kontynentach wymaga zapewnienia doskonałej logistyki. Dlatego też w 2008 roku Ricola nawiązała współpracę z Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Od tamtego czasu operator dba o sprawną dystrybucję towarów firmy w ujęciu globalnym.

„Szukaliśmy doświadczonego i niezawodnego partnera, który umożliwiłby nam maksymalną kontrolę nad procesami logistycznymi w oparciu o swoją sieć oraz systemy IT. W przypadku Dachser od samego początku czuliśmy, że jesteśmy w dobrych rękach i możemy liczyć na pełne zrozumienie naszych potrzeb. I to nie tylko ze strony szwajcarskich struktur firmy, ale również w obu Amerykach i na Dalekim Wschodzie, gdzie trafia duża część naszego eksportu” -  wyjaśnia  Jochen Layer, wiceprezes ds. fulfillmentu w Ricola AG. 

Bezbłędna logistyka na każdym etapie łańcucha dostaw jest bardzo istotna dla firmy Ricola. Produkty przedsiębiorstwa zostały sklasyfikowane przez Swissmedic –  szwajcarski organ nadzorujący leki i produkty medyczne - jako lek dostępny bez recepty. Dlatego też, z uwagi na specyfikę wyrobów Ricola, tak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności od chwili produkcji aż po dostawę do odbiorców, co zapewnia Dachser.

„Już od samego początku było widać wyraźne dopasowanie kulturowe między Ricola i Dachser” – przyznają w zgodzie Jochen Layer oraz Samuel Haller, dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Layer podkreśla, że podstawą długoterminowej i trwałej współpracy jest wzajemne zaufanie, uczciwość i pasja do innowacji. Partnerstwo Ricola i Dachser, które rozwija się już od ponad dziesięciu lat, jest potwierdzeniem tej teorii. „Zawsze możemy być ze sobą szczerzy w kontekście naszych wzajemnych oczekiwań”, mówi Layer. Takie podejście przyczyniło się do stopniowego zwiększania integracji obu firm, które stale pracują nad wzmocnieniem przejrzystości wewnętrznych procesów. W 2012 r. Dachser przejął odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw w imieniu Ricola. „To przejaw ogromnego zaufania, a jednocześnie poważne zobowiązanie” - mówi Bruno Zwiker, kierownik ds. frachtu morskiego w Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. 

Ricola i Dachser pracują obecnie nad dalszym usprawnianiem dystrybucji na głównych rynkach w Azji i Ameryce Północnej, a także przyspieszeniem dostaw do Ameryki Środkowej i Południowej, które będą teraz wspierane przez centrum logistyczne w Panamie. Wydajność niezbędnych procesów IT zapewnia system zarządzania transportem Othello, służacy za „cyfrowy szkielet” globalnie połączonych usług logistycznych. „Oferujemy naszym klientom pełną przejrzystość w zakresie transportu produktów z Laufen do Stanów Zjednoczonych. Korzystamy również z usług różnych przewoźników, by zagwarantować dostęp do przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu Ricola może też skracać czas przechowywania towarów w magazynach - mówi Bruno Zwiker. Samuel Haller dodaje, że rozwiązanie „one-stop-shop”, polegające na powierzeniu kompleksowej obsługi logistycznej jednemu partnerowi, jest korzystne dla wszystkich stron zaangażowanych w obsługę łańcucha dostaw.  Nie musząc zajmować się logistyką, Ricola może w pełni koncentrować się na potrzebach swoich klientów.